Summa sidvisningar

måndag 22 november 2010

Italiensk soppa

Det här behövs för ca 4 port:       5 *        

  • 3 morötter
  • 1 gul lök
  • 1 purjolök
  • 1 bit rotselleri
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 1/4 L grönsaksbuljong
  • 1 burk hela konserverade tomater
  • 4 mjukkokta ägg
  • 2 dk kokt spagetti i småbitar
  • salt
  • klippt persilja, klippt gräslök, rå färsk broccoli
    Gör så här:
    1. Skala och skär morötterna i slantar. Skala och skiva löken. Ansa och strimla purjolöken. Skala och skär rotsellerin i tunn stavar.
    2. Koka upp buljongen och lägg ner grönsakerna. Tillsätt pressad vitlök. Låt allt puttra under lock i ca 15 minuter.
    3. Tillsätt tomaterna med sitt spad. Klipp spaghettin i mindre bitar och lägg ner dem i soppan. Låt allt puttra i några minuter.
    4. Häll upp soppan i portionsskålar och lägg ett nykokt ägg i varje. Strö över persilja och gräslök och lägg små broccoli-buketter över.


    Jag tyckte denna soppa var lättgjord, och god enligt mitt ena barnbarn som smakat den.
    Vill man ha mer smak (som jag) så är det gott att krydda med thailändsk chili, egenhändigt rostad.  Sen servera den med Turkisk Yoghurt t ex.


    För oss två, räckte soppan mer än väl, blev över till nästa dag. Ändå gjorde jag bara på 1 liter buljong. Då hade jag kokt fläskkorv över sen gårdagen som jag sen skar ner i lämpliga bitar och värmde med soppan, som då blev mera matig. Helt klart en rätt/soppa som kommer att göras fler gånger


    Tips: Skär kycklingfilé i mindre bitar/strimlor, salta peppra och bryn dem. Lägg dem sedan i soppan samtidigt med spagettin. 

    Inga kommentarer: