Summa sidvisningar

söndag 31 oktober 2010

Saffransbröd

50 g jäst
75 g smör
5 dl mjölk
2 pkt saffran
3/4 dl kesella,75 g
1/2 tsk salt
1½ dl socker
1½ l vetemjöl, ca 900 g

GARNERING---Russin

PENSLING---1 st vispat ägg
Smula jästen i en stor bunke. Smält smör. Tillsätt mjölk och saffran. Värm fingervarmt (37¤). Häll lite degspad över jästen och rör tills den löst sig. Häll i resten samt kesella,salt,socker och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en blank och smidig deg. Jäs under bakduk ca 30 min. Knåda degen blank och smidig på mjölat bakbord. Baka ut till kusar eller flätor och lägg på plåt för jäsning. Garnera med russin. Jäs under bakduk,30 min. för kusar och 20 min. för flätor. Pensla med vispat ägg.
Grädda kusar mitt i ugnen i 250¤ 5-10 min. och flätor i nedre delen av ugnen vid 200-225¤, 15-20 minuter.

Inga kommentarer: